
Jak se mi jezdí elektromobilem
Už jsem tu psala o tom, jak jsem si kupovala auto online a pořídila si elektromobil. Nebyl nijak výrazně nebo spíše skoro vůbec dražší oproti autům se spalovacím motorem, a navíc jsem měla vidinu moderního úsporného auta. Co se ukázalo po půl roce? Pořídila bych si ho znovu?
Můj elektromobil Kia Soul je 3 roky starý, v době, kdy jsme ho kupovala měl najeto kolem 19 000 km. Aktuálně něco přes 26 000 km, takže jsem na něm najela přibližně 7000 km. Společnost, od které jsme ho kupovala mi auto přivezla až domů. Vypadal jako kdyby přijel rovnou z továrny. Škoda, že se mi ho povedlo hned za tři dny odřít 😊.
Co je tady jinak
Když jsem sedla za volant svého prvního elektromobilu, byl to trochu zvláštní pocit. To ticho, žádné vibrace, žádný zápach benzínu. A jelikož jsem dosud řídila auta s manuální převodovkou, byl nezvyk, že nemám spojku a neřadím. Sednu do auta, zmáčknu knoflík a jedu. Takové pohodlí je naprosto úžasné. Navíc Kia celkově je pověstná pohodlím, které nabízí a musím potvrdit, že to tak je.
Že nikam nedojedu?
Než jsem auto koupila, ale byla už rozhodnutá pro elektromobil, dost lidí kolem mě mi říkalo, že jsem blázen, že nikam nedojedu, že jsou tyhle auta nesmysl a další výmysl vládců světa a podobně a že jako jakápak ekologie, co bude s baterií, až nebude funkční, jak je tohle právě neekologické. To jsme si vyslechla, prosím, bez toho, aby o tom ti, kteří elektromobily řekněme nepřijali, něco věděli, něco nastudovali – třeba alespoň jako já.
A jaká je teda realita?
Moje auto je spíše městské, na delší trasy se moc nehodí, i když jsem už s ním byla v Krakově a na Slovensku. Ale přece jen dojezd má 300 km, což je opravdu spíše na kratší trasy. Nicméně, když se s ním naučíte jezdit, není problém s ním jet i dál. Jedinou podmínkou je, že nesmíte spěchat.
Jen pro příklad cestou do Krakova jsem odjela plně nabitá (tj. něco málo přes 300 km dojezd), první zastavení na nabíječce bylo v Olomouci, cca 20 minut a pak v Ostravě, taktéž cca 20 minut. Pak jsem dojela až do Krakove s nějakým dojezdem cca 100 km.
Takže pokud nenajezdíte denně stovky kilometrů, můžete nabíjet doma, je to opravdu skvělé auto. Nabíjím v průměru 1x týdně a jen na palivu ušetřím dost. 100 km mě vyjde při domácím nabíjení na nějakých cca 70 Kč. U nabíjení na veřejných nabíječkách musíte počítat zhruba jednou tolik, ale i tak je to skvělé že?
Celkově je elektromobil na provoz levnější i za cenu toho, že servisní prohlídka přijde dráž.
Proč je to nejlepší auto pro ženy
Bez diskuze je to velmi pohodlné, jednoduché i na řízení. Ale o je pro nás ženy hodně důležité, nemusíte řešit spoustu věcí jako u auta se spalovacím motorem. Žádný složitý systém rozvodů, olejů a dalších složitostí. To znamená, že elektromobil má daleko jednodušší systém a odpadá velká část údržby, častějších servisů i řešení poruch. Jediné, co musíte pravidelně udělat, je vyměnit sezonně pneumatiky a dolít si odstřikovač. Pak po určitých najetých kilometrech v řádů tisíců dojet na prohlídku do servisu.
Kdybych měla volit znovu, volím opět elektromobil. Moje Kia je fajn, opravdu je pohodlná, jen příště bych sáhla po elektormobilu s trochu větším kufrem a delším dojezdem.
Vaše Fifty

